2004-09-23

Frihet - Svårt i ett samhälle med kö.

Att sitta i Apotekets kö får en att känna sig liten. Man tar snällt sin kölapp och väntar att nummer efter nummer snabbt ska växla på nummervisaren. Man inser snabbt att takten styrs av individen framme vid disken som just nu diskuterar termometrar och att det var bättre med kvicksilvertermometrar än de digitala drivna av batterier som tar slut.

Jag önskar att samtalet skulle ta slut. Vore det inte bättre att dessa pensionärer kunde träffa ungdomar och ha dessa långa samtal med den yngre generationen än att ta upp en stackars Apotekares tid som försöker vara så effektiv och serviceminded som möjligt.

Efter 45 minuter så slår äntligen siffran om till mitt nummer och jag tar mig fram till disken med en suck av lättnad.

-Ursäkta mig, säger Apotekaren, jag ska bara lämna ut läkemedel till mannen här som har lämnat in receptet och ska hämta ut sin medicin i en specialkö. Då slår numret om en gång till och jag inser att jag hade blivit snabbare expidierad om jag hade haft det numret. Efter ytterligare 10 minuter så återkommer min Apotekare och jag inser hur korkat det här systemet är.

-Min läkare har lämnat ett e-recept. Teknikens under tänker jag att man kan gå till vilket apotek som helst utan en papperslapp.

- Jag ser att vi tyvärr inte har den medicin du söker. Om du väntar så ska jag skriva ut dina recept.

- Varför då? De finns ju i datasystemet.

- Nej, vi kan bara hämta ner de en gång sedan är de borta och vi måste ta ut de på papper.

Tankarna flyger igenom mitt huvud. Det papperslösa samhället. Jo jo pyttsan. Här röjer vi skogarna allt snabbare för den nya IT-tekniken har ökat pappersanvändandet inte minskat det.

- Jag kan söka och se om de har medicinen på ett annat apotek där du bor och säga åt de att lägga undan den till dig.

- Jamen vad bra.

- Tyvärr hade de inte samma system som här där man kan komma och hämta ut i en speciell kö som mannen innan dig gjorde. Så du får ställa dig i kö där med.

Ser ni också en linje i Apotekets policy. Vänta i Kö så kanske du får din medicin innan du dör. Vi kanske spar litet medicin om du dör i kön eller du kanske tröttnar i kön och går hem utan din livsviktiga medicin. Då kanske du dör där och vi har en kund mindre och mindre medicin att dela ut.

Systemet verkar att gå ut på att vi ska bli sjukare i kön och dö eller behöva fler mediciner.

Frihet - men bara om du behåller din plats i kön

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det verkar ha varit en dålig kö du hamnade i. Jag tycker att vårt lokala apotek är jättebra och kösystemet funkar. Jag är av den sorten som gillar kösystem, när de fungerar. Ingen ska särbehandlas utan det är kölappen som avgör. I länder där kö är ett okänt ord har jag upptäckt att det alltid är de med de vassaste armågarna och högsta rösterna som alltid kommer först. En del försökter med dito varianter har jag sett även hemmavid, men vanligtvis fungerar köerna
Är inte vi svenska kända för vår ködisicplin.

Annica Tiger
http://www.tiger.se/blog/

Brask-lapp för ev. felstavningar då jag glömt glasögonen och hittar dem inte och har tvingats öka skärmupplösningen så denna textarea inte får plats på skärmen. Dags att skaffa dubletter tror jag av läsglasögon.

paradox55 sa...

Jag hade nog otur och så mådde jag dåligt också. Det är nog inte kösystemet som det är fel på här. Det går ju också att beställa medicin över internet nuför tiden och det är ju bra.

En sak som säkert kommer är att man skulle kunna göra en avläsning på sitt recept och se om din medicin finns på Apoteket.

Anonym sa...

Det verkar som om vi spanat på samma sak :-) Kolla på min minutfilm på temat. Kräver att du har en spelare som klarar divX
http://bengtsson.net/densomvantar.avi

Psst.
Här är en bra mediaspelare
http://www.videolan.org/vlc/