2004-09-15

Miljövård och miljöpolitik?

Jag förundras över hur litet politikerna har agerat i frågor om att rädda miljön.
Det är ett dött hav vi har nu i Östersjön bortom räddning. När jag gick i gymnasiet kunde jag enkelt fiska upp en stor torsk. Idag får jag nog gå meden trål i en vecka för att hitta en som är stor nog som matfisk.

Gäddan och antagligen aborre med är på väg bort nu.

Ska dina barn få annat än alger på kroken så får vi nog börja agera nu. Typ rädda fisken skjut en hönsfoderfiskare.

Det är nog en anledning till torskens bortgång att man har fiskat för hönsfoder eftersom matfisken tog slut.

Klaga inte när du måste äta pengar. Vi är på väg dit.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Problematiken är inte ny och det är förunderligt att inget görs åt det hela. Lite lama försök som kan liknas med att en fis i rymden. Det kanske kan bli bättre nu när öststaterna har gått med i EU? Fast jag är pessimist. Ryssland står för en stor andel och sedan deras oljebåtar som korsar vattnet oroar mig mycket. En dag kommer det att hänta en stor oljekatastrof i Östersjön om inget görs åt dessa skrotfärdiga båtar med enkelskrov.

Annica

paradox55 sa...

Det är redan så att det ett par gånger redan har skett sådana oljekatastrofer med fåglar som offren.

Så tråkigt att man inte försöker göra något vettigt åt miljön. Ekonomi går alltid i första hand.