2004-10-22

Fredagsfyra
1. Vilken bok läste du senast eller läser just nu?
Jag läser Fredrik Lindströms "Världens smartaste ord"

2. Kan du kortfattat berätta vad boken handlar om och vilket betyg
mellan ett och fem får den?
Den handlar om språk och språkutveckling. Om namn och varifrån de kommer ifrån. Hur och varför vi svär och att svenskar är ena mesproppar när det kommer till svordomar.
Skulle nog ge den en 3a jag tyckte hans förra bok "Världens dåligaste språk" vr mycket bättre, men det var nog för att den kändes mer motiverad.

3. Skulle du vilja skriva en egen bok och i så fall vad skulle den
handla om?
Jag har faktiskt starkt funderat på att bli läroboksförfattare. Dels för att det skulle ge en möjlighet att ge en ytterligare inkomstkälla och dels för att jag då skulle kunna forma mitt eget läromedel så som jag själv vill ha det.
Det skulle vara ett problembaserat läromedel vilket idag fortfarande saknas trots att det skulle ge elever en större motivation att lära sig mer.

4. Vilken svensk författare och utländsk författare tycker du är bäst.
Hmm. Jag tycker nog inte man kan tävla i att skriva och det är svårt att rangordna författare. Den svneska författare som betytt mest för mig är nog Strindberg eftersom han var en man som vågade gå sin egen väg. Det fanns en tid som jag vurmade för honom och läste hans kryptiska anteckningar i Blå bok. Inferno är en bok som kan ge en inblick i hans mer obskyra tillvaro i Paris.
Som utlänsk författare så finns det nog en som spelat en viktig roll i mitt liv och tanke värld. Lao Tse´s verk Tao te ching verkar alltid ha något att säga och samma stycke kan ge olika saker vid olika tidpunkter i livet. En bok att alltid bära med sig.

Inga kommentarer: