2004-10-29

Fredagsfyran
1. Är du engagerad i någon organisation med miljö på agendan?
Nej, inte aktivt men jag har stött Green peace och arbetar dagligen för att få ett större miljömedvetande.

2. Håller jorden på att gå under eller mår jorden egentligen ganska bra? Ärligt talat?
Om jorden i sig går under är tveksamt. Livet på jorden ligger taskigt till dock.
Worldwatch institute kan du hitta information om hur det är. De ger ut State of the world varje år.
Här kan du se vilket Ekologiskt fotavtryck vi gör i olika delar av världen.

En annan bra sida som också ger en bild ur ett humanistisk vinkel är Omvärldsbilder.


3. Påverkar mänskligheten jordens klimat och miljö?
Ja det gör vi. Att Ryssland nu godtagit Kyotoavtalet är ett steg åt rätt håll, men vi har en ekologisk skuld som ökar för varje dag.

4. Försöker du minska miljöeffekterna i din vardag?
Ja det gör jag dels genom att välja produkter som är mindre farliga för miljön. Genom att sopsortera och kompostera. Vi bor i en bra BRF. Dessutom så arbetar jag dagligen för en ökad kunskap om miljöproblematiken hos mina kursdeltagare.

4 kommentarer:

Jerry sa...

Jag såg ett program nyligen där det nu konstateras att torsken är tillbaka. Fler än någonsin och att detta larm åter var något som tokiga miljöpartister trummat ut.
De var alltså tvungen att kasta fisk i sjön eftersom de med råge fiskade upp den kvot EU givit dem.

Så var det med torsken.

paradox55 sa...

Jaja...

Vilket program? Vilka var källorna?
Man ska vara kritisk i det som media ger oss på silver fat.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=282128

Kanske man också kan vara kritisk mot och fråga sig hur mycket svartfiskningen i sig spelar roll.

Vidare tycker jag att om det nu finns positiva bilder om torskens återväxt är jag den första att jubla.

Men kom igen när du själv har fiskat och fått torsk i Saltsjöbaden 2 veckohelger i rad...

Då ska jag personligen jubla..och åka dit och fiska torsk själv...

Jerry sa...

Hur jag än letar och kollar så hittar jag varken programtitel eller mer information om dessa ord. Jag kan väl inte ha drömt dem? Börjar tvivla...

paradox55 sa...

Jag vet dock att det är ett problem med att de i trålarna fångar för liten torsk som de måste kasta i eftersom den inte håller den standard som EU har satt.

Dock ska det finnas en lösning med speciella trålar som löser det här problemet.

Jag skulle också kunna tänka mig att det kunde handla om Atlantiska torsken som är beroende på hur strömmarna går hur föda berikar. Den kan ju ha återhämtat sig. Jag kollar upp det.

Under tiden kan du ju filosofera om hur det står till med Gäddan.
Jag skrev om det tidigare i min Blog

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=320620