2004-10-28

Mozilla eller Firefox

Internet Explorer
Att välja browser kan vid första anblicken ses enkelt. Internet Explorer kommer ju med Windows XP. Nu tycker ju jag att man ska stötta Microsofts produktplacering och faktiskt tycker jag att de var bara intresserade av att utveckla sin webbläsare tills de slagit ut sin konkurrent Netscape Navigator. De senare versionerna innehåller mycket få förbättringar av funktionalitet och/eller snabbhet. Säkerheten är det problem med också , men det beror nog mer på Internet Explorers dominans på marknaden. Nej Microsofts marknadsföring går ut på att dominera marknaden med alla medel. Det ska inte uppmuntras...

Mozilla eller firefox
Jag har provat med Firefox nu ett tag dels för att den är heltäckande gentemot vår Utbildningsplatform som vår skola använder och dels för snabbhet samt dess funktionalitet. Har blivit mer och mer irriterad över att vissa sidor visar åäö som ??? och jag har försökt reda ut vad man kan göra för åtgärda det, men jag har i alla fall inte löst det. Så jag tror jag kommer byta tillbaka till Mozilla som jag har installerat i minimal form dvs bara Browser och Composer. Det visade sig nu att Mozilla funkar även på åäö-sidorna, men vad långsam den är jämnfört med Firefox...

En av anledningarna till att jag experimenterar med Browsers är dels att jag inte vill stötta Monopolet Microsoft och att jag också använder Mac som inte har en fullgod Internet Explorer. Microsoft har slutat utveckla Internet Explorer på Mac.

Jag tror att fler olika browsers gör så att vi får en bättre säkerhetsutveckling och fler funktionaliteter på verktygen som underlättar för oss användare. Firefox tycker jag är den browser som man har tagit till sig snabbast. Omnigroups Omniwebb har en del nyheter också, men den har jag tyckt varit för instabil. Kanske dags att testa den igen.

Inga kommentarer: