2004-10-11

Nu fick jag vatten på min kvarn

Nu fick jag bekräftat det jag misstänkt hela tiden. Enligt Dagens Industri har man gjort en undersökning i Schweiz om VDs höga löner i olika länder.
DI artikel

De har alltid från Direktörernas håll talats om att man måste höja deras löner så att de inte flyttar utomlands. Jag gissar att de får flytta till Schweiz eller USA då eftersom det är de enda länder som ligger högre än Sverige. Fast jag gissar att de kommer få gå ner i lön där för där ställer de faktiska krav på prestation från sina chefer i Sverige räcker det väl att dunka rätt rygg.

Kan ni direktörer inte börja nyinvestera i Sverige istället för i Estland eller dra ner och lägga ner för att öka era vinster. Värna Kapitalet i Sverige inte kapitalet i era fickor.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag såg också inslaget på nyheterna och tänkte på alla gånger det sagts att svenska VD:ar tjänar så lite jämfört med andra länder. Munväder med andra ord.

Annica

paradox55 sa...

Det är alltid ett spel för att blidka arbetarnas krav på högre löner. Mer vill ha ännu mer. Vilket jag tycker är sjukt. De borde se till istället att producera mer för många och investera i utveckling och företaget istället för att fylla sina fickor.

Det skulle höja moral hos löntagare och få de att arbeta i samma anda. Moralen är satt utav ledarna. Har ledarna låg moral kommer samma moral genomsyra hela organisationen.