2004-12-30

Katastrofens hjältar.

Jag vill påpeka att jag med gårdagens post ingalunda ville förminska alla dessa människor som trots en hjälplöshet inför naturens otvingliga makt hjälper de nödställda. Där finns de invånare som trots att deras hem har slagits till spillror nu kämpar för att ta hand om efterdyningarna av tsunamin. Där finns de frivilligorganisationer som samlar in medel för att fort hjälpa de nödställda. Där finns de myndigheter som agerar och stödjer de lokala myndigheternas kamp att reda upp spillrorna.

Vi ska i vår bostadsrättsförening samla ihop kläder till Röda Korset. Röda korset och andra hjälporganisationer samlar in rekordsummor. Jag uppmanar alla till att stötta de som finns nära er och har drabbats. Det räcker ofta att ta en kopp kaffe tillsammans och lyssna.

Jerry kritiserar mig för att vara alltför kritisk mot UD och regeringen. Det jag främst är kritisk mot är den typ av agerande som politiker i allmänhet ägnar sig åt. Efter varje extrem händelse så kommer politikerna i Sverige uttala sig att de ska agera och i nästa andetag säga att de kommer tillsätta en utredning. Det är det jag kritiserar, en utredning är INTE att agera det är att fundera och utreda. Jerry säger också som vanligt kloka ord. Det gäller nu att se framåt och stötta de som arbetar med katastrofen. Försök och se vad DU kan göra för alla dessa människor i nöd. Jag uppmanar igen att tänka över ett förslag om nyårsraketer. Pengar som annars går upp i rök kan användas på ett bättre sätt.

Jag förstår att även de som sitter i regeringen och i UD är människor och säkert som oss andra blev tagna på sängen hur den här katastrofen bara växte och växte.

Jag skickar nu en vädjan att man efter den här katastrofen att man ser till att ha en krisberedskap som fungerar vid katastrofer. Jag vet att politiker sa efter Estonia-katastrofen att man skulle se över den. Tyvärr verkar det som man fortfarande står handfallna inför katastrofer.

Inga kommentarer: