2004-12-03

Ännu ett seminarium och varför pratar man bara

Dags att skynda iväg till ytterligare ett seminarium för att lyssna på kloka ord och språkas. Man dryftar och samtalar samt byter några ord över en kopp kaffe. Det här är ett väldigt vanligt sätt att fördriva tiden inte sagt att man inte blir mer medveten och klokare för det blir man. Det som är problemet med alla dessa seminarium och träffar är att det kanske borde vara ett krav att man i slutet av seminariumet minst har 3 punkter som ska genomföras.

Jag stod i går och samtalade med mina kolleger om att jag hade varit på en mängd olika seminarier under hösten. Då slog det mig att jag mindes inte ens vilka dessa varit eller riktigt vad som avhandlades. Det jag med säkerhet vet är att inte mycket aktion ledde fram av de här seminarierna.

Vi borde sluta prata och göra mer.

Mötandets för mötandets skull är bara ett resursslöseri. Det bör finnas en agenda med aktion där man har ett gemensamt mål när man möts i arbetslivet. Det är skönt att ha en finsk chef som är handlingskraftig så att man kan genomföra sina idéer. Jag tycker nog att vi borde skicka över våra ledare på kurs till finland. Finland är också det land som har minst korruption i hela världen. Sverige är ganska bra också, men jag tror att vi har en hel del att lära av våra grannländer.

Inga kommentarer: