2004-12-11

Om "enfrågepartier" och de etablerade partierna.

Angående en diskussion vi förde om en post som Terra incognita skrev vill jag skriva litet längre eftersom jag anser att det är en av de viktigaste missförstånden hos de etablerade partierna i dag...

Jag kommenterade Bonish post...
Egentligen är väl inte jämställdhet endast en fråga. Så man kan nog inte prata om Enfrågeparti.

Man kan skulle ju kalla Miljöpartiet också för ett enfrågeparti.

Det verkar inte som de som röstar på Miljöpartiet är oroliga för vilken politik som ska föras...

Vem vet ett nytt parti kanske kan återinföra Visioner för det verkar ju alla partier sakna...


Jag vill återknyta till det som hände när Miljöpartiet bildades och kom in i riksdagen att ALLA de etablerade partierna helt plötsligt hade en MYCKET framskriden miljöpolitik och det hade de alltid haft. Det knäppa var att det valet tyvärr handlade om en "kvasi"-fråga nämligen säldöden som då slog till. Det var ju inte ens en särdeles viktig miljöfråga.

Det tragiska är att folk köper sådant. Jag förutspår om det nu kommer ett feministiskt parti så kommer man inom de etablerade partierna kontra med att just de har ALLTID haft en jämlikhetspolitik.

Problemet med att anklaga till exempel partier som Ny Demokrati för populism så för man en dubbelmoral. För ALLA etablerade partierna för en populistisk politik.

Jag kan inte i dag se ett enda etablerat parti som har en vision om vilket samhälle man vill leva i om 25 år. De är allt för oroliga att antingen inte komma till makten eller för att förlora den. Man arbetar mer med att smutskasta andra än att föra en konstruktiv dialog.

Tyvärr är jag rädd att även om det kommer nya politiska partier så kommer visionerna lysa med sin frånvaro.

Inga kommentarer: