2005-01-08

Bloggosfären - ett levande väsen.

Per Ericsson vikarierar för PJ och sätter fokus på att bloggläsandet ökar. Han pekar också på RSS-revolutionen och att blog revolutionen inte uppskattas av mainstream media.

Annica Tiger skriver om att CS tror att bloggosfären kommer att ha ett rejält bakslag 2005. Det är nog så att många kommer att lämna sitt bloggande och många nya upptäcker det. I mitt arbete med Enblogomdan så ser jag tydligt att många skapar en blog bara för att testa, men att också en del trillar dit och blir fast i bloggträsket. Jag har tidigare uppmärksammat hur kristdemokrater har upptäckt bloggarna och jag tror fler politiker kommer att börja blogga när de ser genomslagskraften på sökmaskiner.

Bloggosfären är litet som en amöba. Den växer och ibland delar den på sig och det kommer nya sfärer inom bloggosfären. Jag ser tydligt att det som i alla grupper finns mindre undergrupper. Man pratar om "kattbloggar" och "nollbloggare". Det skapas nya definitioner allteftersom bloggandet utvecklas. Det är friska tecken på en teknik under utveckling att det myntas nya termer och definitioner. CS kommer nog hugga i sten om de tror att bloggande kommer minska. Jag tror i och för sig att de har rätt att när bloggning har blivit en del av mainstream media och den första yran har lagt sig då kommer mängden bloggar att minska, men kvalitet hos de bloggar som är kvar kommer att öka.

Det finns också en seghet i media att ta till sig bloggandet, vilket jag har svårt att förstå. Aftonbladet till exempel som har legat först när det gäller ny internetteknik verkar ha svårt att ta till sig det här sättet att kommunicera.

Inga kommentarer: