2005-01-18

USA planerar attack mot Iran.

David Hirst tror att USA kommer att attackera Iran eftersom de är ett mycket större hot mot Israel än Irak någonsin var. Så här skriver han i en artikel hos Daily Star:
However, it is hardly success in Iraq that accounts for the increasingly urgent concerns about Iran; it is more likely the specter of catastrophic failure. For if the Islamic Republic - with its intrinsic weight, fundamentalist leadership, a missile and possibly an unconventional weapons program far more serious-looking than Saddam's, hostility to Israel and sponsorship of movements like Hizbullah - was always the most dangerous of "rogue states," it is now more dangerous than it was at the outset of the Iraq adventure. It simply has to be subdued.
Dessutom så uttalade sig Bush i går att man inte utesluter en militäraktion mot iran. Även om Hirst är ute och cyklar med fakta så tror jag inte att Bush skulle väja för att med militära medel försöka "demokratisera" iran. Jag tycker mig känna igen det kristna budskapet "inga andra gudar jämte mig" i bakgrunden. Korståget har börjat om än inlindat i ett fredsbudskap?

Jag frågar mig nu litet sansat. Hur ska människorna kunna leva i fred om man inte kan acceptera varandras olikheter? Vi har olika värderingar och kultur. Varför kan man inte få tro på Allah eller Gud utan att behöva bli påtvingad andras värderingar och kultur? Är min kultur och värderingar så mycket bättre än någon annans?


Update: Seymore Hersh från New Yorker var den som jag egentligen skulle ha sökt på. Det gick ju bra med Hirst också tydligen...vilken flax...
Hersh var den som nu gick ut med att Bush planerar att attackera Iran. Det verkar han inte vara ensam om att tro. Ingen eld utan rök även om man ska lyssna på rykten med ett öra. Om det blir så att Bush kommer attackera Iran kommer det nog att bli ett nytt heligt krig.

Inga kommentarer: