2005-01-07

Fredags fyran om Vardagen.

Dagens Fredagsfyra handlar om vardagen och hur vi tacklar den.

1. Hur är ditt förhållande till vardagen? En gammal vän eller en fiende?
Jag har min livsfilosofi klar för mig, men reviderar den då och då. Taoismen spelar en viktig roll för mig hur jag möter ögonblicket. Jag har bloggat om det tidigare.

2. Finns det någon tjusning med vardagen?
I varje ögonblick finns enorma möjligheter. Det gäller bara ha ett öppet sinne och möta vardagen istället för att förbanna den.

3. Har du något tips för hur man förgyller vardagen?
Stanna till och andas. Lukta, se och lyssna på omgivningen. Det finns massor som man lätt springer förbi. Massor att upptäcka. Var nyfiken!

4. Måste man sträva efter någonting mer än vad vardagen har att erbjuda?
Det svåra är nog att vara uppmärksam på ögonblicket. Det är lätt att förlora uppmärksamheten och stressa förbi. Jag försöker sträva efter att uppleva vardagen det kan vara svårare än att försöka ställa till fest. En tröst är att efter ett tag så blir vardagen en fest.

Inga kommentarer: