2005-04-02

Fredagsfyran Tema: Upphovsrätt

Ibland gör jag också fredagsfyran. När jag tycker den är intressant och/eller roar mig.

1. Nedladdning av upphovsrättsskyddat material - är du för eller emot?

Det finns en sak som slår mig när det kommer till upphovsrättsskydd är att det man kan ifrågasätta är VAD man ska kunna upphovsrättsskydda. Kunskap är det enda som växer ju mer man sprider det. Om man får skydda kunskap som är till gagn för hela världen för att man ska mätta sin egen girighet så leder det till att exempelvis kunskap om medicin som skulle kunna rädda liv i tredje världen inte når fram eftersom man där inte har resurser att tillgodogöra sig den upphovsskyddade kunskapen. Det är en svårare fråga än vad man först ser. Det beror på arten av material helt enkelt. När det gäller konstnärligt material så är jag för skyddet, men när det gäller biogenetisk kunskap så ska man inte kunna skydda den. Viss kunskap tillhör mänsklighetens utveckling.

2. Ser du någon möjlighet för branschen att återfå sitt skamfilade rykte efter Antipiratbyrån-skandalen?

Snålheten bedrar visheten. De kommer nog att fatta eller gå under. Det är nya förutsättningar idag. Vi lever inte längre med svarta vinylskivor. Hur svårt är det att fatta. Musiken i dag är digital och det är i det mediet som man kommer behöva ha sin kontroll.

3. Skall det vara tillåtet att ladda ner upphovsrättsskyddat material hur som helst?

Man frågade samma sak med kassetten. Ska det vara tillåtet att spela av radion hur som helst? Då insåg man att man inte kunde stoppa de som ville spela in eftersom tekniken var enkel. Detsamma gäller nedladdning. Frågan är snarare: Kan vi stoppa nedladdning och spridning av upphovsrättsskyddat material? Ska polisen springa runt till varenda hem och kolla upp varje dator. Mitt tips är att om man inför en lag mot det kommer man snart att gå runt med teknik och kontrollera människors datorer. Detta kommer att leda till en stor debatt om integritet än vi någonsin har varit med om.

4. Handen på hjärtat: har du piratkopierade saker på din dator?

Faktiskt inte. Min hårddisk kraschade för två veckor sedan. Så den är rätt tom. Finns ett program som jag använde för att rädda material på min kraschade hårddisk som jag överväger att skaffa. Eftersom jag inte använder fildelningsprogram så har jag ett ganska rent samvete. Open Source program har dessutom minskat anledningen till att använda skyddad programvara.

Jag vill också tipsa om IDGs Helgläsning om Creative Commons
Creative commons tycker jag är ett bra sätt att lösa en del av problematiken med copyright.

Inga kommentarer: