2005-04-12

Om respekt på Internet och i bloggosfären.

Det är fruktansvärt när människor inte respekterar varandra och det blir tyvärr en farsot som sprider sig om vi inte tar tag i situationen och visar att vi kan vara vuxna. På samma sätt sprider sig kreativitet och positivitet. Låt oss välja det goda och positiva. Vi har ofta olika åsikter om allt möjligt och det måste vi acceptera och respektera. Visst kan man försöka övertala eller argumentera för sin egen sak, men det får inte gå till det att vi angriper varandras person.

Jag tänker dels på företeelser som bloggen om Var är Göran Greider. Den är numer nerlagd, men man kan se liknande förföljelser av personer som har valt att ha en pseudonym. Det kan ju finnas flera anledningar till varför man vill vara anonym och ska man inte respektera den personens val?

Jag har själv varit där och stampat litet när jag lätt jämförde Socialdemokrati.se sätt och 30-talisternas propagandametoder. Det är en retorikmetodik som är ganska ful och respektlös. Alicio använde sig av den för att sabla ner på Lennart på Det progressiva USA. Alicio ändrade sitt inlägg och jag tog bort jämförelsen efter ett tag när Tor påpekade för mig att den var respektlöst. Vi kan ha olika åsikter och vi måste försöka bemöta de, men samtidigt respektera varandra.

Det är lätt att förfalla till anklagelser som är grundlösa. Låt oss göra ett allvarligt försök att ha en högre etik och moral där vi behandlar andra som vi själva vill behandlade oavsett om vi tycker illa om andras åsikter. Jag i alla fall skulle inte vilja bli kallad för Nazist eftersom mina åsikter är LÅNGT ifrån nazisternas. Om du går till dig själv innan du lägger ut ett inlägg som angriper en annan person oavsett om den personen har en pseudonum och fråga dig hur du skulle reagera om någon la ut ett liknande inlägg som var riktad mot dig. Då tror jag att du tänker om och försöker istället försöka bemöta personen sakligt istället.

Golden rule har följt oss genom historien, låt oss använda den.

Inga kommentarer: