2005-04-18

Vilket typsnitt funkar bra för webb?

Letters (c) Freefoto.comJag har funderat litet över mitt typsnitt och om det är det rätta eftersom de flesta andra sidor använder sig av ett typsnitt utan serifer. Det är trevligt att leka litet med webbdesignen. Jag sökte runt litet och hittade en riktigt bra sida där man analyserar typsnitt på webben.

Det är nog kanske bättre att som de flesta tidningssiter använda sig av en enkel sans serif font, som till exempel Verdana. Varför använder jag då ett serif typsnitt? Jo jag vill ha en känsla av ett journalistiskt tryck trots att läsbarheten blir litet sämre på skärm. Jag funderar dock på att göra typsnittet litet större.

Det viktigaste är att det är läsbart och tillgängligt för så många som möjligt. Det får givetvis också vara en fröjd för ögat.

Inga kommentarer: