2005-04-17

Hjälp, jag tillhör alla kategorier.

DNs artikel om bloggar ropar lockrop att skriv nu om varför du bloggar. Men det som fångade mig när jag läste Stationsvakts inlägg var deras kategorisering av bloggarna, vilken jag tycker var en bra uppdelning. Själv fick jag litet att tänka på.
Enkelt uttryckt kan man dela in bloggarna i några underkategorier:
  • De privata, som skriver om vardagligheter och samhällshändelser.

  • De nördiga, som skapar ett smalt forum för ett specialintresse.

  • De journalistiska, som vill nå stor publik.

  • De politiskt agiterande, som skriver för att driva en särskild tes eller diskussion.
Jag insåg att man får problem att sortera in mig i någon av dessa kategorier. Jag är privat, nördig, journalistisk och politiskt agiterande. Jag tror i och för sig att det här gäller ganska många bloggar och att en sådan här kategorisering blir kanske en bra vägledning för vissa, men litet av ett slag i luften. för andra.

Inga kommentarer: