2005-04-04

Vem är Intressantast?

Jag gillade ordet intressantast även fast man borde skriva mest intressant. Oavsett så har det nu kommit upp i debatten när Johan gjorde en test på Intressant med ett betygsystem. Själv har jag märkt att jag slutat använda Intressant. Jag vet faktiskt inte varför för det är en bra tjänst.

Jag tror det var efter att Johan kritiserade ett av mina inlägg för att vara felaktigt rubriksatta och dra för snabba slutsatser. Jag vet att jag skrev inlägget om att Google plockade bort blogspot-bloggar i sin ranking var ett inlägg för att se om andra hade upplevt liknande. Jag fick snabbt svar från Patrick att så inte var fallet. Oavsett om kritiken var befogad eller inte så tyckte i alla fall jag att det var en klar intressant iagtagelse även om den var radikalt formulerad - i det hade Johan helt rätt. Jag experimenterade då med rubriksättning på intressant för jag tyckte det var roligt och se hur man reagerade på olika rubriksättningar.

Jag tycker fortfarande att Johans Intressant och Nyligen är två mycket bra tjänster. Det är nog så att det alltid kommer finnas de som tycker det är roligt att ligga på läsartoppen om man har en topplista eller statistik av något slag. Det ligger i vår kamplust. Kanske man istället skulle skicka in ett tävlingsinlägg som man får betygssatt istället för att betygssätta varenda inlägg. Då kan de som vill tävla göra det och de som inte vill vara med slipper. Kanske Johan skulle starta en ny pingtjänst "Topplistan" istället och låta Intressant vara utan betyg?

Det är nog min åsikt att vad som är intressant är det läsarna som bestämmer, men det talar de ju om genom att komma tillbaka och läsa mer på din blogg. Det behöver man inget betyg till.

Johan, ge nu inte tappt vi behöver eldsjälar som du.

Apropå, det så kommer vi att behöva en tjänst som inte är beroende av en eldsjäl. Det skulle behövas en site som drivs av en hoper av eldsjälar. Vi skulle behöva en bloggförening som drev en site och pingtjänst. Tjänsten skulle ägas av en förening så om en eldsjäl försvann skulle den inte dö ut. Om intresse finns kan man diskutera vidare på Bloggliv.

Inga kommentarer: