2005-04-19

Skype och podcasting

Jag och Steffanie har gjort en liten testpodcast med Skype. Ljudet är litet eko eftersom jag inte riktigt fått pejl på hur jag ska ställa in allting. Det här visar i alla fall på möjligheterna.

Podcast med Steffanie Mûller

Jag kommer att använda Skype i mina podcasts. Då kan man intervjua folk som bor på annan ort. Jag stötte på en del problem för jag upptäckte att det inte var så lätt som jag trodde. Problem är dock till för att lösas så jag googlade litet och stötte på den här beskrivningen hur man kan göra.

  • Skype inställningar, Ljudenheter ta bort inställningen Aktivera automatisk inställning av ljudet.

  • Öppna Ljudinställningar i Windows XP. Se till att Mikrofoninställningarna också finns med. Ta bort Mute på den.

  • Ställ Wave out och Mikrofonen på lagom ljudnivå. Prova litet.

  • Sätt Audacity på 22kHz, 16 bit mono

  • Ställ mp3 exportering på 64k eller 32k

  • Börja inspelning

  • För att testa kan du ringa Echo123

  • När inspelningen går kan du välja "Whatyouhear" som ingång

  • Håll koll på Mikrofonen så att den inte slås av. Det kan den göra ibland

Det här funkar bra om man har rätt ljudnivåer. Det finns ingen genväg till det perfekta ljudet, som farbor Barbro brukar säga.

Update: För att man ska kunna få fram alternativet "Whatyouhear" så ska man INTE använda USB headset eftersom det har ett eget ljudkort och det blir tydligen en konflikt på Audacity och du kan inte ens välja det alternativet. Så det är bra att använda ett vanligt headset eller mikrofon som du kopplar till Micingången. Detta gäller PC.

Update2: På Mac ska man kunna använda en del bra programvara för att lösa det här problemet. Line-In och Wiretap.
Öppna Line-In och sätt Input och Output till ljudkortet. Öppna Skype och samtalet. Öppna Wiretap och börja spela in. Jag har inte testat det här själv ännu men ska nog göra det och se om man får bättre kvalitet. Tyvärr har jag litet mycket att göra i jobbet nu.

Inga kommentarer: