2005-05-06

Lövhagen - Naturreservat, friluftsområde och rekreation

lövhagen1Det finns ställen som jag ständigt återkommer till. Ofta ger de syre i lungorna och ro för själen. Jag och min sambo åkte till Nynäshamn och sedan en liten bit till. Lövhagen när bofinkarna häckar och björkarna är i lövsprickningen är ett paradis.Jag rekommenderar varmt alla som vill ha en picknick med stor variation att åka dit.


lövhagen1Här finner vi skog,hav och ängar. Om du vill kan du ta med dig fiskespöet och dra upp en gädda. Fritidsfisket är ännu fritt längskusten och jag har här även sett havsöringar hoppa. Du bör dock ha med dig bra skor som är stabila och bra kondition för kuststräckan klippig med mycket upp och ner.


lövhagen1Vi kan verkligen vara stolta över vår skärgård och dess skönhet. Bor du i Stockholm och har tillgång till ett periodmärke kan du med pendeltågets hjälp lätt ta dig snabbt ut till havet och känna dofterna från havet och känna vinden i ansiktet. lövhagen1Ta dig tid att andas. Det här är vad jag kallar frihet. Möjligheter att vara i naturen och andas.

Du har här ute en cafeteria som också är del i ett vandrarhem. Så du skulle kunna övernatta och gå upp i ottan för att dra upp en stor gädda. Den tanken har slagit mig. Om du tar dig till Lövhagen en fin dag så kommer du inte bli besviken.

Inga kommentarer: