2005-05-12

Reklam - behöver vi verkligen den?

Dagens samhälle har gett oss mycket som är positivt och en del som är negativt. Jag är förundrad över hur mycket reklam som omger oss ständigt. Jag tycker att man ofta blir påtvingad en mängd reklam som man inte bett om. Dagstidningarna till exempel har numer ofta reklaminlägg som följer med tidningen. Direktreklam för de som undanbett sig den precis så som konsumentverket tipsar om.

Jag förväntar mig snart hitta på löven i skogen: "Denna Björk planterades av Telia. Skaffa bredband nu."

En annan sak som jag är litet konfunderad över är varför fackföreningar och andra gräsrotsorganisationer slösar bort medlemmarnas pengar i reklamkampanjer. Nu senast såg jag att Kommunal hade någon ny kampanj. Då undrar man varför de avslutade sin strejk med att ge medlemmarna ett sämre avtal än det dem hade. Hade man inte kunna använda alla reklampengarna till en strejk som kunde ge medlemmarna bättre avtal?

Sedan har jag ju sett att allt fler bloggare försöker dra in en hacka genom adwords från google. Nu tror inte jag att de kommer att tjäna några enorma summor. Jag tror att många sätter dit annonserna också för att prova och se om det kan ge någonting överhuvudtaget. Jag kommer nog inte att sätta dit några annonser för jag gillar inte reklam själv. Det finns nog de som har tänkt igenom det där med adwords på ett mer genomtänkt sätt. Svartling har satsat på en konsumentgrupp som han vet har pengar, prylgalningarna. Sedan har nog studerat litet om var han ska placera sina googleannonser. Han borde nog satsa litet på design så att besökarna vill komma tillbaka. Jag tycker inte om tänket och kommersialiseringen. Vi har alla våra åsikter om det här.

Om jag skriver om någonting så tycker jag att det är kul, givande, intressant och kanske kan intressera någon annan. Jag tror inte jag kommer ha någon reklam på min blogg. Nu kommer säker N/ från Researcher få tokspel, men det är mina åsikter och jag hoppas att han respekterar den. Jag respekterar hans.

Inga kommentarer: