2004-11-15

Bloggforum eftertankar

Sitter just nu och författar det här på vägen hem från bloggforumet på bussen mellan Gullmarsplan och mitt kära Tyresö.

Realtidsbloggning var ett ämne som diskuterades på Bloggforum som jag själv har svårt att förstå värdet av eftersom inläggen oavsett aldrig kan bli realtid.

Ord är en stelnad tanke som Goethe uttryckte. Det är ju då så med ord att man måste komponera ihop en symfoni av de för att de ska ge en upplevelse och då kräver det tid och eftertanke.

Kunskapsbygge tycker jag är mycket intressantare och något som jag själv har varit inne på. Jag har varit ute och fiskat efter intressenter som skulle kunna tänka sig att skriva blog om elearning i norden och på så sätt samla kunskap om elearning på ett och samma ställe.

Steffanie berättade om hur och hennes medförfattare till en avhandling författade och lät den växa fram på en blogg.

Det är ju också så att med fler författare så skule det vara mindre tidskrävande och man kan korspollinera varandras arbete.

Jag har föreslagit i ett globalt miljöprojekt emellan skolor. Där man ofta arbetar tilllsammans med en tvillingskola från ett annat land att man kan använda bloggar som publiceringsverktyg där skolorna bygger upp projektets blogg där eleverna från de olika skolorna kan ge kommentarer till varandras arbete.

Det pratades om Demokrati och bloggar. Jag håller inte med Chadie om att bloggar inte kan vara ett verktyg för demokrati (se Chadies kommentar jag hade missförstått). Jag förstår vad hon menar när hon säger att i bloggarna drunkar i politikers och medias flöde, men i andra länder kan bloggar spela en avgörande roll för demokrati och det offentliga samtalet. Dessutom så vet vi inte hur massmedia ser ut imorgon då kanske bloggformen har tagit över nättidningen. Jag tror också att bloggar kommer att spela en allt viktigare roll när det kommer till mediabevakning.

Jag tänker då på Kina och även vissa länder i afrika där man håller sig med en stark censur. Där gissar jag att bloggar kommer spela en viktig roll.

Jonas från Blind höna sa ett par sanningens ord med att det viktiga i bloggandet är att man kan skapa en relation med sina läsare.

Jag har egna erfarenheter som lärare är att eleverna fångar budskapet bättre om man har en bra relation till sina elever. Om ni går tillbaka till er egen skolgång kommer ni att inse att den läraren som ni själva hade en nära relation till är den lärare som har format er mest.

Jag tror att när det gäller bloggar och framtiden så kommer nog google att göra det ännu enklare att forma sina bloggar i blogger och det kommer bli allt enklare att presentera sitt material som man själv vill. Det kommer att locka fler skribenter, tyckare och kunskapssökare.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Nja, jag sade inte att bloggar inte är ett verktyg för demokratin. Tvärtom, i alla fall i Sverige där de flesta har tillgång till och kan hantera en dator. Jag sade, eller menade, att bloggar inte har särskilt stort opinionsbildande inflytande. Ännu.
Kul att ses på forumet.
mvh Chadie

Anonym sa...

Hej,

Surfar runt hos dem som skrivit om Bloggforum, som jag själv skulle ha bevistat. Det är så bra att flera av er hunnit skriva redan! Kul att se olika personers reaktioner och tankar kring kvällen!

Jag blev en aning paff när jag såg vad du skrev att Chadie hade sagt. Det lät liksom inte riktigt som hon. Men där finns en kommentar redan, i denna blogpost.

Jag tycker att dina egna tankar kring det här är väldigt intressanta. Du jobbar som lärare, det har jag ju förstått sedan ett tag. Om det nu blir som jag tror, att bloggar verkligen blir en demokratisk revolution - då har ju skolan väldigt mycket att hämta i den här tekniken - som precis som du skriver inte alls är en så "teknisk teknik" och därför kan nyttjas av alla. Här har väl du en jätteroll att fylla - för dina elever!

Bra tankar, hos dig, tycker jag!

/Carina

http://carina.blog-city.com/

paradox55 sa...

Hej Carina och Chadie

Det var trevligt på bloggforum och intressant. Kul att man träffade så många som man nu fick ett ansikte på. Synd att jag inte hade ork kvar till att fortsätta till Tranan. Jag hade varit igång sedan åtta.

Chadie: Jag missförstod nog. Bra att du förklarade. Jag tror att bloggarna kan få ett större inflytande i framtiden.

Carina: Tack alltid trevligt att höra att man är på rätt spår.

Anonym sa...

Kolla bloggarna från *Iran*. Dom blir stoppade av polisen där. Så säg inte att bloggar inte är politiskt viktiga.

-A.R.Yngve
http://yngve.bravehost.com

Mattias Wirf sa...

Funderar på hur intressant det vore för kulturarbetare, t.ex. konstnärer, att blogga om sin verksamhet och utveckling och få en dialog genom kommentarerna.

Mattias Wirf sa...

Apropå det där med relation till eleverna så har jag gett mina elever adressen till min blogg - la dem på indexsidan i Edulink. Får se om det dyker upp några kommentarer...

paradox55 sa...

Bra idé. Mattias då lär de ju känna dig litet bättre vem du är och du får en bättre relation. Det ska jag också göra...

Ni som undrar vad Edulink är så är det en lärplattform som gör det möjligt för undervisning på internet. En LMS helt enkelt.

Anonym sa...

Yngve: Oja, visst kan bloggar vara politiskt viktiga, eller internet för det delen. Se på Kina också som censurerar stor del av nätet.
Men i Sverige idag har vi inte så stor opinionsbildande roll. Det är vad jag sade.
Hälsar Chadie