2004-11-09

Bloggstaffetten: Giftermål (äktenskap) - vad fyller det för funktion i vårt moderna samhälle?

Först ska man veta att Äktenskapet är ett av sju sakrament i den kristendomen. Här kommer en lista över de sju sakramenten. Sakramentet är en helig symbolisk handling som på ett hemlighetsfullt sätt förmedlar Guds nåd till människorna.

Kristna sakrament

Dop
Nattvard
Bikt
Konfirmation
Äktenskap
Prästvigning
De sjukas smörjelse

Själva äktenskapet i sig är alltså en religiös handling. I dagens samhälle har den religiösa världen fått stryka på foten där vetenskapen och mammon har gjort sina landvinningar i människornas hjärta.

Jag har sedan länge tagit avstånd från den kristna läran och är nog mer en taoist/buddhist med humanism i fokus, dock har jag klart för mig att jag är fostrad med en kristen moral och etik. Att hysa respekt för andras religion och tro ligger mig varmt om hjärtat för alla har vi rätt till vår tro och övertygelse. Det var faktiskt en av anledningen till att jag gick ur den kristna kyrka i min ungdom. Den hänsynslöshet inför andras tro och religion som "Du ska inga andra gudar hava jämte mig" förespråkar intresserar inte mig. Jag vill vara öppen inför andras tro och tankar.

Av den anledningen så skulle jag ju inte gifta mig och ingå äktenskap, men nu är man ju inte ensam om ett äktenskap som dessutom borgar för en del juridiska fördelar. Jag respekterar alltså min kärestas önskan om att gifta sig kristligt och inträda i äktenskapet eftersom hon tillhör kristendomen. Respekt och kommunikation är dessutom två väldigt viktiga hörnstenar i en relation som jag tror vi alltmer försakar i våra relationer.

Funktionen idag för äktenskapet är för de som fortfarande uppfattar det som ett sakrament i sin religiösa övertygelse och det fungerar dessutom som juridiskt skydd.
Äktenskapsbalken

Själv tror jag att människorna i dagens samhälle inte ser det här med att det är ett religiöst sakrament utan man gifter sig av vana. "Man ska göra så när man älskar varandra". Att man sedan enkelt kan skilja sig har ju också med att göra att det inte i människornas syn ett heligt sakrament utan mer ett juridiskt skydd. Att skilja sig förr var definitivt inte enkelt och det berodde dels på att religionen var levande hos dina medmänniskor som tyckte du tog lättvindigt på den kristna läran om du sökte skilja dig.

Dessutom tror jag att den moderna människan fortfarande ser Äktenskapet som det ultimata sättet att tala om för sin partner och resten av världen "Jag älskar dig och vill leva tillsammans med dig för alltid". Det här är det som är viktigt för mig. Att jag vill tala om för min älskade och resten av världen att jag vill leva och vara tillsammans med henne och ingen annan.

Så min slutsats blir nog att idag spelar nog Äktenskapet fortfarande rollen som kärleksförklaring och som ett juridiskt skydd, men att som sakrament har det nog spelat ut sin roll för de flesta.



Stafetten ser nu ut som följer:

Eva, Fotboll

Jorun, Vardagsromantik

Patrick, Turkiet och EU

Annica, Piratkopiering

Peter, Israel-Palestinakonflikten (1 2 3 4 5).


Martin, Vem jag är om 20 år och vilka råd jag skulle ge till mig själv i dag?

Sanna, Japansk kultur

Chadie, Min relation till litteratur

Henrik, Hör bloggar och politik ihop?

Virre, Vem äger språket?

Dennis,Varför använder så få företag och kommuner fri mjukvara?

Steffanie, Vad är skillnaden mellan podcasting och "vanlig" bloggning?

Trueto, Att vara statsminister

Carina, Det bästa och det sämsta med Internet ur ett personligt perspektiv?


Bengt, Giftermål (äktenskap) - vad fyller det för funktion i vårt moderna samhälle?


Jonas

Mattias

Emil

Monica

Mats

Håkan



Sedan ska jag skicka vidare ett ämne till Jonas. Han kommer kanske att dröja litet. Fick ett meddelande att han skulle vara borta till Söndag.

Han ska få något att bita, men jag tror att om någon bloggare klarar det så är det han.

"På vilka sätt tycker du att Internet har påverkat samhället och demokratin?"

7 kommentarer:

Jerry sa...

Intressant och då speciellt dina egna personliga reflexioner om äktenskapet och dess betydelse idag.

Mattias Wirf sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Mattias Wirf sa...

En annan anledning till att många gifter sig i kyrkan fastän de inte är troende kanske är att man ser alternativet borgerlig vigsel som något grått och trist? Är inte det en bild som ofta utmålas t.ex. i TV?

Personligen gifte jag mig borgerligt. Jag och min fru Sara vigdes i Fryksås, ett litet område med fäbodar på berget strax norr om Orsa i Dalarna. Det var väldigt speciellt med bra nartua och musik och åra familjer, väldigt romantiskt i våra ögon.

Utsikt från FryksåsDet går att göra borgerliga vigslar otroligt bra. Är någon partner troende så kan jag i och för sig förstå att jag man gifter sig i kyrkan. Kyrkan är ju oftast väldigt speciellt som rum också.

paradox55 sa...

Mattias: Vilken vacker plats att gifta sig på. Det här är ju traditioner som lever kvar från den tiden då det fortfarande hade en levande innebörd. Precis som Midsommar lever kvar trots att vi sedan länge gått ifrån de hedniska läror som den stammar ifrån.(Inget ont om de förutom de offer man gjorde, djur som människor).

Mattias Wirf sa...

Jo, det är nog en relevant liknelse. Jag undrar om det finns några kvarlevor av hedniska riter även i det kristna bröllopet, eventuellt i efterföljande fester kanske ;)
Blev en hel del stavfel i min tidigare kommentar, tror det återspeglar tiden på dygnet då jag skrev det - sorry.
/ M

paradox55 sa...

Ibland tycker jag det är litet synd att man inte kan gå in och editera sina kommentarer...som till exempel stavfel etc

Anonym sa...

Pinnen är mottagen - jag ska ta itu med den när jag återvänt i morgon. Och kanske kommentera ditt inlägg också. Men det var ett rejält ämne du gett mig. Det kanske kan ta ett tag...

/jonas, Blind Höna

http://kornet.nu/blindhona/