2004-11-05

Problem med olika webbläsare

Internet Explorer stöder layers det här är inte W3C standard därför stödjer inte Mozilla och Firefox det. Det kan se litet knäppt ut ibland. Jag har tagit en skärmdump som visar hur det kan se ut.

Det är inte det enda problemet man stöter på. Det är ett ännu större problem i Mac där man inte har möjlighet att få uppgraderingar av Internet explorer. Jag hoppas att den nya Safari kommer bli ännu bättre.

Dock tycker jag att om alla skulle följa W3C och finna bättre sätt än t ex layout tabeller så skulle fler bli glada eftersom många synskadade får problem pga dessa.

Fram för ett internet för alla.

3 kommentarer:

Mattias Wirf sa...

Du har fått det här om bakfoten min vän ;)
Det är tvärtom.

Lager ÄR W3c-standard, http://www.w3.org/TR/CSS21/visuren.html

Mozilla och Firefox STÖDJER lager.

IE tolkar ett par egenskaper på annorlunda sätt.

Tolkingen kan även te sig olika beroende på vilken DOCTYPE-tagg (anger typ av dokument) man använder sig av (HTML 4 Transitional, HTML 4 Strict, XHTML 1 Transitional, XHTML 1 Strict etc.).

De flesta problem som dyker upp går att arbeta sig runt på ett eller annat sätt. Man får tänka lite annorlunda än med tabeller. Ett typiskt exempel är det med footers: http://www.alistapart.com/articles/footers/

Slutsats: när det inte fungerar så beror det oftast på den som kodat sidan. Testar man bara i IE så är det troligt att det kommer se annorlunda ut när man tittar på det i Mozilla, Firefox, Opera, Safari etc.

Jag sitter och gör om vår företagssida, när jag publicerat den kan jag länka till den så får du se hur bra lager fungerar i Firefox ;)

Nu har jag också en blog här förresten :)

/ Mattias

paradox55 sa...

Hmmm...Okej...kikade på det...

Man lär sig alltid någonting nytt. Nåja konstigt i olika webläsare beror ju precis som du säger att man använder olika sätt att koda.

Det borde ju inte vara så svårt att följa en standard.
Vi får hoppas att det blir bättre allteftersom Firefox växer och stjäl marknadsandelar från Internet Explorer.

Mattias Wirf sa...

Hej igen!
Skriver mycket hos dig idag, men jag kunde inte hålla mig utan måste tips om ett forum-imlägg som visar lite av problematiken med CSS:
foruminlägg av jarvklo på www.webforum.nu Slutsats: det enda sättet att vara säker på att det fungerar hos alla är att testa i alla olika kombinationer av webbläsare / operativ som man kan komma på.

/ Mattias