2004-11-14

Inför Bloggforum

Söndag kväll och huvudet fullt med funderingar om det kommande forumet. Frågeställningarna är både vida och intressanta. Frågan är om man på 20 minuter kan svara på de.

- Politik: Kommer bloggar att påverka den politiska debatten i Sverige?

Moderator: Per Gudmundson, journalist, SVT24.

Det här är en fråga som säkert det kommande deceniummet kommer utvisa, men vi kan ju kika mot USA där bloggarna används som politiska instrument. Det offentliga samtalet är nu öppet för en större massa och lättillgängligt.

- Kunskap: Bloggar som kunskapsstrukturer.
Moderator: Erik Stattin, bibliotekarie, Riksdagsbiblioteket.

Jag tycker Internetbrus som drivs av Lars Våge och Lars Iselid är ett utmärkt exempel på att Bloggen i sig kan bli en kunskapsplattform. I framtiden kanske man presenterar forskningsfakta eller framsteg i forskningen via blog. Man kan givetvis också tänka sig forksningslag publicerandes via blog.

Även utbilding kan använda bloggen som publiceringsverktyg. Låta studenter driva projekt som de publicerar via blog. Låta studenterna presentera sina alster via blog som sedan de kan kommentera och opponera via.

- Media: Hur kommer journalistik, PR och consulting påverkas av bloggar?
Moderator: Mark Comerford, lektor i nya media, Stockholms Universitet.

Den nya tekniken med direkta publiceringsverktyg som är reflekterbara gör att journalistiken kommer finna nya vägar. Att bloggar i sig också fungerar som en mediabevakning som reflekterar över det media presenterar gör att man blir försiktigare med hur man presenterar saker och man lär kolla sina källor nogrannare.

Jag tror inte vi kommer att få några svar imorgon möjligtvis fler frågor som vi kan ta med oss och diskutera på bloggar eller över en kopp kaffe.

2 kommentarer:

Anne sa...

Hej, och tack för din kommentar. :) Jag tackar för länkarna, och ska försöka titta in här lite då och då. Trevligt att se att det är så väldigt många liberaler i bloggvärlden!

paradox55 sa...

Oj...hjälp jag anses som liberal...

Du är så välkommen hit Anne. Kul att du tittade in.

Hmm...till viss del är jag nog liberal, men djupt i mig vilar nog både solidaritet och humanism med ett österländskt tänkande om varats enkelhet.

Dessutom har jag alltid varit mot etiketter. Jag trodde dessutom att jag hade svårt att bli etiketterad kanske jag hade fel där.

Du kommer nog upptäcka med tiden att jag nog inte är liberal. Jag tror att jag befinner mig litet överallt på den politiska skalan som jag förövrigt finner ganska förlegad.