2004-11-19

Peter Greenaway

Jag och Mattias pratade litet om filmmusik och då kom jag och tänka på Michael Nyman som jag tycker är en enastående filmmusiker.

Han har skrivit musiken till Peter Greenaway´s filmer som jag upptäckte med den mycket absurd historien om två tvillingar som driver ett Zoo. Deras bägge fruar dör tragiskt i en bilolycka när de krockar med en svan. Filmens titel är "A Zed & Two Noughts".

Mina Greenaway favoriter och guldkorn är nog "Arkitektens mage" och "Dränkta i nummerordning"

Greenaway har en tendens att berika sina filmer med symmetri och ett rikt symbolspråk. Där finns också nästan alltid en fascination över livet och döden. Den mest kända filmen är nog Tecknarens kontrakt eller Tjuven, kocken och hennes älskare. Han är väl värd att upptäcka om inte bara för det rika bildspråket.

Nymans musik tillför dessutom en puls och dramatik till det absurda.

3 kommentarer:

Mattias Wirf sa...

Tänkte på det när jag skrev mitt blogginlägg - i de filmerna jag nämnde spelar musiken en väldigt stor roll, men i vissa filmer är tystnaden lika viktig. En av mina favoritfilmer är ganska tyst: Vägen hem, kinesiskt drama. Så har vi ju skräckisarna, om jag inte minns fel är Excorcisten ganska tyst...

Anonym sa...

Ska förresten försöka se något av Peter Greenaway.

paradox55 sa...

Det tycker jag du ska göra. Han är en något udda filmare dock. Kinesiska filmer kan defenitivt vara mycket intressanta.

Peking opera blues
http://us.imdb.com/title/tt0090952/

eller Chinese ghost story
http://us.imdb.com/title/tt0093978/

Jag kommer ihåg en modig mening:
"Låt oss storma helvetet."