2004-11-21

Folkrörelse och Blogg

Bloggosfären påminner om folkrörelserna i sin karaktär. Engagemanget och det ideella arbetet för något man tror på. En tanke slog mig då jag fick ett mail av Håkan som fick mig att tänka att man i folkrörelserna skulle kunna ha stor nytta av bloggar. Idrottsklubben kunde delge ändrade träningstider eller information om det kommande lägret. Chadie som använder det till sin Kendoklubb är ett bra exempel. Nykterhetsrörelsen skulle hitta ett enkelt redskap för att på ett personligt sätt föra ut sina idéer (tro inte jag är nykterist nu. Jag älskar konjak till kaffet). Då skulle blogg som verktyg få en större genomslagskraft och kunna vara den opinionsbildare i Sverige som det kanske redan är i USA.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fast en vanlig ofta uppdaterad och intressant hemsida med interaktivitet kan fylla samma funktion som en blogg.

Annica Tiger
http://www.tiger.se/blog/

paradox55 sa...

Jo jag vet. Det finns en fördel med Bloggar är att man med enkelhet göra det utan verktyg och uppdatera den snabbt.

En enkel site byggd på Spray eller Geocities kräver en kunskapströskel som är litet högre en en enkel blog. Helst om man vill ha interaktivitet, som gästbok med mera.

Jag gillar att man snabbt kan publicera ett hyffsat snyggt dokument som man dessutom kan få respons från sina läsare. Det är litet klurigare med en hemsida.