2004-11-12

Fredagsfyran: Vilken bloggare är på eller av ?

1. Vad är det hos en blogg som gör den unik som kanal för omvärldsbevakning? (Vad kan bloggar erbjuda i detta avseende som inte "traditionella" kanaler kan, dvs. tidningar, teve och radio?)

Det offenliga rummet har nu nått gemene man. Det är inte längre Massmedia förrunnat att sprida sina åsikter till ett flertal. Även om informationsamhällets brus ökar för varje dag så kan man föra ett offentligt samtal och kommunicera med sina läsare via en blogg. Det skiljer sig också från en tidning på det sättet. Prova att på bussen högt kommentera en artikel du läst i en tidning. Du kan i och för sig svar från någon medpassagerare, men journalisten som skrivit artikeln sitter säkert bakom sitt skrivbord.

2. Är tiden mogen för mediebevakningsföretag att följa svenska bloggar? (Om inte: vilken typ av bloggar saknas i den svenska bloggosfären?)

Nu ska vi se. Mediebevakningsföretag lever på att bevaka media. Blog är ett media så javisst ska och kan de bevaka bloggar.

"om inte: vilken typ av bloggar saknas i den svenska bloggosfären?", konstigt ställd fråga. Bloggar kan ju användas i en mängd syften och ha olika mål samt rikta sig till olika målgrupper. Jag själv driver två olika bloggar där den ena är en global blogg på engelska om elearning och tillgänglighet samt en annan som är fri där jag avhandlar vad jag känner för. Anna tror jag det är som driver en blogg om mode. Det är ju bara fantasin som sätter gränsen av vad du använder blogg till.

3. I vilken utsträckning handlar de bloggar du läser regelbundet om omvärldsbevakning och opinionsbildning?

Jag tror fifty/fifty eftersom jag är delvis intresserad politiskt, men jag har en ganska omfattande tid som jag spenderar läsandes andra elearners erfarenheter via blog. Om du nu inte ser det också som omvärldsbevakning då för det är det ju på sätt och vis inom ett specifikt ämne.

4. Nämn tre svenska bloggar du tycker är intressanta som omvärldsbevakare. (Se det inte som en nominering av favoriter utan som ett val av de tre bloggar som skulle få informera dig om omvärlden om du avstod från att läsa tidningar, lyssna på radio och se på teve. Du väljer själv hur oberoende eller partisk din bevakning ska vara, dvs. hur "opinionsbildande" dessa bloggar bör vara.)

Okej...Macpro eller Macfeber? Asch jag tar båda.
Annica tiger så klart. Personlig och aktuell.
Gudmunsson eller Trueto så att jag har någon att tjafsa med som är kunnig, intelligent och respekterar andras åsikt.

Inga kommentarer: