2004-11-19

Skolan - en kaotisk värld del 1

Nu närmar det sig valtider. Undersökningar och rapporter om katastrofer i det dagliga livet och de viktiga funktioner i samhället som borde fungera kommer med allt större frekvens. I informationssamhällets behöver vi nya kunniga innovativa medborgare. Vi har sedan Göran Person kommunaliserade skolan fått en oorganiserad och kaotisk struktur i skolväsendet och i klassrummet.

Det har införts en skola där metoder satts i fokus istället för kunskap. Att man har i grundskola tagit bort ämneslärarna är djupt olyckligt. Lärare som utan engagemang för sitt ämne ska inspirera trötta skolelever som släpar sig till skolan mest för att träffa sina kamrater och för att morsan tjatar är ingen bra lösning.

Vi borde införa nya kunskapskrav inte hos eleverna utan hos lärarna och de ska vara i de ämnen de ska lära ut. Det ska också vara krav hos rektorer att de inte får sätta ut lärare att lära ut ett ämne de inte behärskar. Jag har själv fubbat som lärare i andra ämnen än de jag är utbildad för, vilket jag inte är stolt över. Skolan är då inget annat än en förvaring.

När det gäller lärarutbildningen ställer jag mig frågande till att lärare i grundskolan är uppdelad enligt årskurs1-7 och åk4-9. Det är en korkad kompromiss som inte tillgodoser lärarnas intresse. Jag har inte läst någon undersökning av det här, men min känsla är att de lärare som läser åk4-9 undervisar i åk6-9 och inte något annat. Varför då ha en utbildning som inte är anpassad efter verkligheten.

Att man sedan ska läsa i ett så brett kompetens område som Matematik, Biologi, Kemi, Teknik och Fysik. Det är omöjligt för en människa att brinna för alla dessa områden. Något eller några får stryka på foten och man håller då en nödbedd undervisning som blir ointressant för såväl för lärare som för elev.

Inga kommentarer: