2004-11-05

Fyra rätt?

1. Vann rätt person presidentvalet i USA?
Jag anser inte att Bush är en politiker. Jag tycker han mer är en förgrundsfigur för oljeintressen och vapenhandlare. Om man nu vill att de ska ha mer inflytande i världen så får man det man önskar. Mer terrorism och mer konflikter. Våld har en tendens att föda mer våld. Det har vi ju sett de senaste tre åren efter terrordåden den elfte september 2001 så har ju inte terrorn och krig minskat.

2. Lägger vi oss i amerikansk politik för mycket?
Lägger vi oss i amerikansk politik? Nej, jag tycker nog att alla måste nu vara en motpart till en allt mäktigare supermakt. Jag hoppas att EU åtminstone kunde vara den här diskussionspart som man kunde räkna med i globala sammanhang. Utsläpp av koldioxid till exempel är en global fråga man kan börja med. Försök få USA att skriva på Kyoto-avtalet nu när Ryssland har gjort det.

3. Vem borde bli president i Sverige?
Jag tycker att Gunde Svan kunde bli president. Jag menar en kille som ler och säger "Ingenting är omöjligt" är precis en sådan president Sverige behöver. Vi ler på tok för litet och har alldeles för litet jävlar anamma.

4. Vad skulle hända om George W Bush och Carl Gustaf Bernadotte (kungen asså) bytte jobb med varandra?
Jag tror att Bush snart skulle uttala sig om dödstraff i Sverige och få både media och den politiska eliten på sig och sedan hade det varit slutet på Monarkin i Sverige. Jag gissar att CG rätt snabbt hade funnit sig eftersom Bush omringar sig med mycket kunniga politiker som Colin Powell. Sedan gissar jag att han antagligen hade tillbringat långa tider på flodbäddarna i Alaska fiskandes lax eller jagandes älg. Det hade nog funkat bra om han hade samma män runt sig som Bush.

Inga kommentarer: