2004-11-17

Kommentarer eller inte?

Även på bloggforum pratades det en del om kommentarer och deras vara eller inte vara. Jag tycker att de skapar en öppenhet och en relation mellan den som bloggar och den som läser.

Men jag inser och har sett exempel på att bloggar inte behöver kommentarer för att ändå skapa en relation mellan läsare och den som skriver.

Enkelriktat är en sådan blogg. Namnet berättar ju också vad det är frågan. Här kan man läsa om en vardag, men det finns också material och kunskap om bland annat Dyslexi

Niklas som skriver bloggen använder kategorier för att sortera sitt material och jag har också sett den här potentialen hos bloggar som sökbara kunskapsbanker.

4 kommentarer:

CV sa...

Även om jag har blivit en av de som råkat förespråka kommentarer mest är jag långt ifrån fundamentalist i frågan. Till exempel är Peter Lindbergs blog Tesugen en mycket bloggig blog - utan att han har kommentarer. Han är duktig på att svara på mail istället har jag hört sägas. Det är ett sätt det kan fungera på.
Att Svenska Dagbladet inte kan ha kommentarer är väl inte så mycket att säga om. De blir ju ansvariga för om någon skriver något åtalbart där.
Kommentarsfunktionen tillför saker till en blogg, javisst. Men är inget krav för att en blogg ska definieras som en blogg, tycker jag.
Chadie

plindberg sa...

Jag kommenterade detta i min egen blogg.

Anonym sa...

Men alla som kommenterar har inte egna bloggar utan är hänvisade till om möjlighet finns att kommentera.

Jag tycker nog att kommentarer tillför bloggen ett värde, ger den liv och framförallt är jag själv mycket eförtjust i att läsa kommentarer i andras bloggar när jag har läst ett inlägg och ser att kommentarer finns.

För den som väljer att kommentera något i sin egen blogg så finns ju Trackback-funktionen.

Annica Tiger
http://www.tiger.se/blog/

paradox55 sa...

Det blir en mer levande dialog som kan följas av fler än den som har bloggen och en email adress. Sedan kan flera hänga på som har åsikt om just det som diskuteras och det blir lätt att följa...