2005-03-20

Ännu en av mina husgudar

En av de människor som imponerat väldigt mycket på mig är Jackie Chan. Redan vid 7 års ålder så började han vid Peking Operans skola där han 18 timmar om dan genomled tuff fysisk träning. Redan vid 8 års ålder var han med i sin första film och snart var han en stjärna i Hong kong. Han var med i legenden Bruce Lees filmer Chinese connection och Enter the dragon.

Själv kom jag i kontakt med Jackie Chan tidigt i min kampkonsts karriär och blev mycket imponerad över att någon kunde ha så total kontroll över sin kropp. Jackie hade dessutom en tendens att utmana ödet i varje film. Han skulle hela tiden bräcka sig själv i olika fantastiska stunts. I filmen Armour of God slog han i huvudet och hamnade i koma efter en tids sjukdom så hämtade han sig och slutförde filmen.

I Hollywood är man enormt rasistisk när det gäller stora stjärnroller. Det fick Bruce Lee erfara när David Carradine fick rollen i TV-serien Kungfu-legenden trots att han var en av de som var med när idén av serien föddes och skulle ha gjort rollen mycket bättre. Att det därför dröjde ända fram till 1996 när Jackie slog igenom som leadstar i Rumble in the Bronx är inte konstigt.

Sedan följde succé efter succé vilket för mig inte var något konstigt eftersom hans känsla för stunts är oefterhärmlig samtidigt som han har en härlig glimt i ögat. Han är en verklighetens James Bond. Det är härligt att han nu efter 40 år i branchen har nått den succé som hans kunnighet och skicklighet förtjänar. Någon så ihärdig och brinnande för sitt yrke har jag sällan sett. Frågan är om det också har ändrat Hollywoods syn på asiatiska skådespelare? Låt oss hoppas det.

Källor: Tiscali Film & TV
Jackie Chan IMDB

Inga kommentarer: