2005-03-25

Så var den äntligen här: Vårförkylningen

Vaknade tidigt och såg att det var ljust redan klockan 5. Våren gör sitt intrång och vintern rämnar. Morgonkaffets ångor stiger upp och då känner jag hur näsan börjar rinna. Ja, ja det hör väl våren till med rinnande näsa och febertoppar. Det känns inte som jag har feber dock.

Nåja, det är tur att förkylningarna inte brukar vara långvariga för mig. Högst två dar sedan mår jag prima igen. Sätter på iTunes och klickar fram en trevlig klassisk radiokanal. Mmmmmm mumma för själen att sitta i tysta morgontimmar och filosofera.

När jag bläddrade litet i PC för alla slog det mig hur priviligerad vi som bor i väst är. Alla dessa tekniska mer eller mindre nödvändiga prylar som strömmar fram i konsumtionssamhällets grottekvarn. Tänk om alla kunde få tillgång till samma standard som vi i väst avnjuter. Människor som lever i t. ex guatemala är rika på ett annat sätt, men frågan kvarstår i mitt huvud: Varför kan vi inte se till att så många som möjligt kan ha dessa privilegier?

Vem vinner på andras olycka och fattigdom? Varför ska vi inte hjälpa varandra att vara lyckliga och fria?

Det stora hindret är energiproblematiken och det är något vi tillsammans borde satsa mer på att lösa. Vi borde frigöra oss från oljemagnater för att kunna lösa energiproblemeet en gång för alla.

Inga kommentarer: