Exactly what I predict in the BBC article, the business model of radio is dying, not the creativity itself.Adam Curry sände en soundseeing tour när han var hos BBC. Han talar om hur den nya generationen och hur de hämtar sin information från nya medier. Den nya generationen skapar nya distrubitionsvägar och det här måste mainstreammedia förstå. En sak som slår mig är hur den nya generationen söker en närmare kontakt och en relation till det som de lyssnar på.
Broadcasting har spelat ut sin roll och vi har kommit närmare till "the global village" som MacLuhan pratade om. Dokusåpornas popularitet är ytterligare ett utslag över att vi vill ha en relation till det vi ser eller hör. Även om det är en falsk producerad relation är det fortfarande en relation.
Update: I österrike har man nu börjat testa med att människor börjar göra deras egna lokala tvprogram. BBC skriver att det är ett sätt att demokratisera de lokala medierna som annars är allt för styrda. Det finns redan en vlogg för TV på exeperimentbasis i Malmö. Det här borde flera testa. Vem vet snart kommer kanske nyheterna från ditt vardagsrum istället för till.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar