2005-03-13

Om ändringar på Frihetens Vingar

(Nu blir det litet teknisk så är du inte intresserad kan du sluta läsa nu)
Jag har gjort en del ändringar i dagarna på bloggen och tänkte berätta om dem. Den första ändringen är en Favoicon som du nu kanske har märkt att det nu finns en Örn på bokmärket framför länken till Frihetens Vingar.

Om man vill skaffa en Favoicon så tror jag att man måste kunna lägga sin Favoicon i samma rot som indexsidan ligger dvs man kan inte göra det med blogspot.com sidor eftersom man inte har möjlighet att lägga sin .ico fil där. Det här är jag inte säker på, men jag är ganska övertygad att det funkar så.

För att skapa sig en Favoicon kan man antingen använda sig av tjänsten FavIcon from Pics som Patrick tipsade mig om när jag redan var klar med min icon eller göra som jag skapa den själv med t. ex GIMP och Xnview. Jag hittade en örn på internet som jag skalade ner till 16X16. Det är viktigt att iconen har formatet 16X16 annars kommer den inte synas i Firefox. Jag använde sedan Xnview för att göra om den till formatet .ico eftersom GIMP inte stödjer det formatet(litet märkligt).

Sedan måste man lägga till en liten html kod i < head > i sin template. Så lägg kodsnutten direkt efter < head >-taggen i templaten. < LINK REL="SHORTCUT ICON" HREF="favo.ico" > så där ser kodsnutten ut.

Sedan tyckte Patrick att jag skulle ändra koden till bilderna som jag la in. Eftersom jag använde mig av CSS-kod så blev det inte bra i RSS-feeds. Jag ska numer börja använda mig av html-koden för att förändra storleken på bilderna för att det hänger med i RSS-feeden. Självklart ska man försöka tillgodose alla. Patrick tipsade också om en kodsnutt på slutet efter att man använt sig av css-kommandot float som gör att texten flödar runt bilden.

< img src="http://classroomclipart.com/images//gallery/Animals/Mollusks/P4029797SNAILCD.jpg" alt="snigel" height="150px" style="border: 0px none ; margin: 5px; float: left; height: 150px;" >Så här ser då koden ut< div style="clear:both;" > < /div >

Det är alltså height="150px" som gör så att bilderna också ser okej ut i feeds tyvärr fungerar inte float i feeds så texten kommer inte flödas i feeds.

Inga kommentarer: