2005-03-27

Tama och Vilda blommor

bergianska1I vår har jag som plan att jag ska försöka samla in ett digitalt "herbarium" och presentera det på nätet. Det ska få växa och så småningom kanske jag har en fotoflora som man kan använda sig
av när man är ute och promenerar. Det kan ibland vara en bra hjälp om du träffar på något man funderar över vad det är. bergianska1

Jag har läst floristik i min utbildning och jag skulle kunna tänka mig ta en sommarkurs i ämnet. Helst en kurs där man lär sig om växternas användningsområde förr och nu. Det kommer nog inte bergianska1bli i sommar men nästa sommar ska jag nog ansöka om en kurs i floristik på Universitetet. Växters och deras liv är fascinerande ju mer kunskap man får i ämnet. Det finns så stor mångfald även här i Sverige.

Bilderna här är från ett besök som jag och min sambo gjorde i förrgår på Bergianska trädgården som är väl värd ett besök. Dofter från medelhavet förflyttar en ner till Provence eller Grekland. Så har du inte råd att resa utomlands så är Bergianska ett billigt alternativ i en slaskig vår.

Inga kommentarer: