2005-03-24

PUL och att publicera bilder på nätet.

Jag och Joakim diskuterade litet om vad man ska tänka på när man fotograferar och vad man bör tänka på när det gäller PUL. Jag tycker att PUL är litet märklig i sin konstruktion när det gäller vissa saker. Bilder på människor tycker jag inte borde vara sådana restriktioner att publicera. Enligt PUL så är bilder personuppgifter och får endast publiceras om det är uteslutande journalistiskt, konstnärligt och litterärt ändamål. Vem bestämmer det här och vad anser man vara det. Jurister säger att man bör vara försiktig med hur man publicerar bilder på människor när det gäller privata hemsidor eller bloggar. Det här gör ju att mainstreammedia har tolkningsrätt när det gäller bilder och snedvrider mediakonkurrensen. Frågan är om man inte ska blanda in EU och Konkurrensverket i den här frågan.

kafé

Jag tänker i alla fall publicera en bild med människor på ett kafé för jag anser att den är konstnärlig i alla högsta grad och jag gillar verkligen hur kontrasterna ger ett oerhört djup i bilden. Jag tycker att det här är en skildring av vardagen och ger en inblick i kafélivet. Servering vid borden är så trevligt. Dessutom är bilden mörk och det är svårt att urskilja personerna.

Update: Patrick fick mig att fundera mer om PUL och upphovsrätt. Det är nog som Patrick säger delvis. Man bör nog vara försiktig dock för det finns fall där man har blivit anmäld och fått en dom enligt PUL. Bodil en konfirmandslärare skrev om en kollega på en hemsida och blev dömd för brott mot PUL. Dock tror jag att det fallet borde ha fallit inom alldaglig och inte lett till en dom. Jag tror att jurister och allmänheten är oklar hur PUL fungerar och något som bör diskuteras. Till exempel gissar jag att om du sätter ut bilder på pedofiler och säger att de är pedofiler oavsett om du sätter ut namn eller adress så kommer det att räknas som brott mot PUL. Det är inte så klart vad som gäller.

Skrivet om bilder och PUL:
Fotosidan
Jonas Webbresurs (artikel 8 längst ner)

Inga kommentarer: