2005-03-05

Vad gör en blogg populär?

Lennart på Det Progressiva USA funderar över hur man kan överleva på att blogga och om det är bra att nischa sin blogg. Detta med anledning av att Jason Kottke nu bloggar på heltid.

Det slog mig att den populäraste bloggen Boing Boing är en blanding av länkdumpning och korta nyhetsreferat. Jag tror att vi i dagens allt mer informationstäta samhälle söker att minska flödet och då gärna tar till oss förenklingar och snabba vägar. Vi söker också oss till viss del bort från det normala flödet av nyheter som vi får genom mainstreammedia.

Det är en av anledningarna till att nischa sig i USA där mediaflödet är så mycket större än i Sverige är det enda rätta. I Sverige tror jag att det handlar mer om att vara personlig och intressant, men gärna vara bred i ditt bloggande.

Jag tycker mig också märka att just små korta inlägg med komprimerande referat har större genomslag än långa utredande poster som den här. Jag tror att bloggarna fyller samma funktion som Metro och liknande tidningar. De minskar informationsflödet genom att komprimera och förenkla. Det här kommer att bli allt vanligare och mer utstuderat.

Få bloggare skriver långa poster med utredande inlägg. Bloggningen är lika mycket en mekanism för förenkling av informationsflödet som personliga reflektioner och åsikter.

Inga kommentarer: