2005-02-11

Fredagsfyran: Datorspel

1. Spelar du något spel på datorn?
Jodå, till och från. Jag har varit missbrukare av Online Multiplayer Rollspel. MUD är en variant som folk har spelat sedan sent 80-tal. Jag var där med modem och petade. Sedan har det dykt upp alltmer komplexare och mer grafiska varianter(EQ, AC m fl). Sedan rekommenderar jag alla som har haft en "stroke" eller liknande att spela FPS(First Person Shooter) på nätet. Det är dunderbra för att träna nervbanor och skapa nya kontakter i hjärnan. Det har i alla fall hjälpt mig en del. Jag spelar fortfarande Counter strike(CS) regelbundet som terapi.

2. Vilket är ditt favoritspel?
Svårt jag har många. Det kan vara från det strategiska japanska brädspelet Go som du kan spela hos Yahoo till Counter Strike eller Sims 2. Allt beroende på vad man känner för. Skaffade nyligen "Deus Ex: Invisible War" för en hundralapp och det är klart trevligt. man behöver inte lägga ut en förmögenhet för att hitta bra spel i dag.

3. Vad kännetecknar ett riktigt bra spel?
Innovativt tänkande som får en att undra vad som kommer här näst. Spelvarianterna är egentligen inte så många. Spel som skapar en helt ny typ tycker jag om. Exempel: Manic Miner - Det första platform spelet. Warcraft - Det första Real Time Strategy. Populus - Det första Gudspelet. Pacman - Labyrintspel (Nu kan man tydligen spela Pacman Multiplayer) Sedan följer ofta en del mer eller mindre lyckade efterföljare.

Dunderbra grafik kan många spel ha men vara totalt ospelbara. Kombinationen bra grafik och innovativt gör en spelsuccé.

4. Tipsa om någon bra länk för spelintresserade!
Det får bli Yahoo Games eftersom Patrick tipsade om Underdogs.

Sedan ett tips är att aldrig låta spel eller något annat tidsfördriv få dig att glömma att njuta av verkligheten. Gå och fiska eller vandra i fjällen. Ingen datagrafik kan slå verkligheten. Där kan man smaka och lukta också.

Inga kommentarer: