2005-02-09

Vem ska vi tro på?

Ska vi tro på allt vi läser?

Eftersom jag nyligen haft en kort argumentation om innehållet i mitt tidigare inlägg där jag provocerande satte rubriken "Google sorterar nu bort sina egna bloggar." vill jag diskutera ifrågasättandet av bloggars innehåll. Jag redogjorde för mina erfarenheter och beskrev vad jag hade upptäckt att gällande sökresultat på Google där jag tidigare hade hög rating hade mina träffar nu försvunnit.

Det här var funderingar och tankar kring ett fenomen som är komplicerat och som man nog inte kan dra en slutsats på ett inlägg på en blogg. Jag tycker nog så här i efterhand att Johan har rätt i att jag drog förhastade slutsatser. Jag tycker inte att han har rätt i att man alltid ska tänka efter före och vara nitisk i sin fakta granskning i det man publicerar. Det kommer andra att vara åt dig. Patrick undrade direkt om det jag skrivit verkligen var sant och kommenterade att det inte riktigt stämde. Här i ligger bloggarnas styrka. Faktagranskningen kommer från alla håll.

Jag har tidigare argumenterat för vikten av att vara kritisk till det man läser och det gäller givetvis även det jag skriver.

Johan på intressant tycker dels att min rubriksättning och att min slutsats också är felaktig. Jag håller dock inte med om att man behöver vara lika exakt eller ha samma faktagranskning som en forskare eller journalist.

Det är alltså på sin plats att vara extra kritisk till det man läser på bloggar. Så här skriver Johan i inlägget efter att han har gjort sin analys om mina felaktiga slutsatser.
Det är som i fikarummet allt du läser på en blogg behöver inte vara färdigtänkt eller vara exakt.

Bloggar är ett snabbt medium både till för och nackdel. Dessutom en sak som det verkar vara många glömmer...

Jag är en glad amatör och det gäller de flesta bloggarna.

Inga kommentarer: