Ända sedan jag pratade med Per Unckel, en av styrelseledamoterna på SvD så har jag funderat över varför inte någon börjat sända ännu. Han pratade just om det här som en möjlig väg för tidningarna att återvinna den annonsmarknad man förlorade när Metro kom. Det är alltfler som har tillräcklig bandbredd för att man skulle kunna få en ökad annonsintäkt. Nu har två stycken tidningar aviserat för WebbTV.
Vi har Aftonbladet som i Dagens Media berättar att de kommer satsa på nyheter, nöjen och sport på klassiskt kvällstdningsmanér. Du hittar nu Aftonbladets WebbTV på tidningens site. Det verkar dock ligga nere för filmerna går inte att se på. Filmerna finns både i Quicktime och i Realplayer.
Sedan så har också Stockholm City som idag har ett WebbTV inslag om Alcazar. Det verkar som de har köpt den WebbTV inslaget om Alcazar från samma produktionsbolag som SvD köper sin WebbTV.
Det här ger en föraning om vad som kommer. Jag tror dock att vi får vara beredda på en stor del reklam på det här området. För tidningarna måste ta igen sina förlorade annonsintäkter och börja tävla med TV media.
Update: Missade att SvD också har WebbTV numer. Idag har de intervjuat Håkan Hemlin.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar