2005-02-01

Kort översikt av mina efterforskningar om Iraks val.

monsterEfter ha fört en intensiv debatt om huruvida valet i Irak var en en vinst eller förlust för det irakiska folket så fann jag en del bra källor om det hela. Debatten fördes på Stambord läs och bli underhållen.

Det här dokumentet från Projekt on Alternate Defences tycker jag sammanfattar problematiken mycket bra.

Några negativa röster om valet.
Raed´s blog (en litet propagandistisk blog)
Irakisk kvinna om valet och ojämlikhet(ingen propaganda hennes raka åsikt)

Det fanns givetvis även en hel del positiva beskrivningar, men jag skulle ju visa att inte allt var odelat positivt med valet.

CNN om hur Media är kontrollerat av interims regeringen.

För att berättiga den här bilden.

Min åsikt är att valet inte kommer leda till annat än mer våld och att det legitimerar USA´s närvaro ett par år framöver. Ju längre USA Forces är kvar i Irak gör att allt fler terrordåd kommer att ske och oskyldiga får som vanligt lida.

Inga kommentarer: