2005-02-05

Fredagsfyran: Skrivprocesser.

1. Varför har du valt just bloggen som uttryckssätt?
Flera orsaker jag sprang på bloggar förra året och insåg att det ökar demokratin. Det är också en möjlighet att använda blogg i undervisning eftersom det är så enkelt att publicera på nätet med bloggar. Dessutom kan man använda blogg som en sökbar kunskapsdatabas eller länkdatabas och den kan också användas som en projektlogbok. Möjligheterna begränsas av fantasin.

2. Vad gör du de dagar då inspirationen till att skriva tryter?
Gör någonting annat. Jag har inga tvångstankar kring mitt skrivande. Dessutom har jag massor att göra i jobbet. Det ska vara roligt att skriva.

3. Är bloggen det enda stället du skriver på, eller skriver du någon annanstans också?
Jag skriver en del i jobbet dels rättar jag uppgifter som mina elever gör dessutom producerar jag undervisningsmaterial.

4. Vilket av dina alster är du mest nöjd med?
Nu senast är jag nöjd med de här inläggen.
Förintelsen och Folkmord lever idag.
Infowar - ett sätt att söndra och härska.
samt det här var ganska kul...
Stationsvakts hemliga identitet avslöjad.

Jag tycker att man utvecklas hela tiden som bloggare. Jag gissar att Strindberg hade varit bloggare om han levat i dag. Han skrev minst en timme om dagen och hade en enorm disciplin när han arbetade. Om man vill få litet luft i sin blogg så är det ett tips att använda sig av bilder. Jag använder nu bilder från Freefoto.com. Det finns regler man måste följa dock, men det känns rätt att försöka minimera stöld av andras alster. Lovar mig själv att försöka sluta med att "låna" bilder.

Inga kommentarer: