2005-02-19

Industrihampa - en kontroversiell bioenergi.

Cannabis sativa har en förmåga att skapa debatt i media. Nu tänkte jag först klargöra att jag på inga sätt förespråkar drogen som kommer från nämda planta. Jag intresserar mig för dess snabba tillväxt och möjligheten att använda den som bioenergi.

Industri hampans
tillväxt skulle kunna göra den till en bra förnyelsebar källa. På Nynäs säteri har man gjort en del försöksodlingar. Man har motionerat att få hampan klassad som energigröda.
I och med att vi nu är med i EU så borde man kunna odla industrihampa

Jag har försökt göra litet eftersökningar via Internet och hittat relativt litet material om forskning kring den här eventuella bioenergikällan från objektiva källor. Den mesta informationen kommer från hampaindustrin. Det verkar vara svårt att hitta forskning kring det här ämnet. Mycket tror jag beror på en stigmatisering som ofta sker när något har beröringspunkten droger. Om det nu inte är så effektivt som hampaindustrin påstår så borde det ju finnas forskning som avfärdar hampa som bioenergi.

Teorin att använda Hampa som energikälla är att eftersom den är så pass snabbväxande så binder den snabbt koldioxid i sin ved. Att binda koldioxid i trämassa är en framkomlig väg att försöka lindra växthuseffekten även om det skulle krävas enorma arealer. Det skulle ersätta de fossila bränslena som ju ökar koldioxidhalten i atmosfären. Bioenergi bygger på att man försöker bibehålla en balans mellan utsläppt koldioxid och bundet koldioxid.

BBC skriver om Industrihampa som ett alternativ i Afghanistan till opium.

I mina sökningar fann jag en trevlig blogg om alternativa energikällor håll till godo.

Inga kommentarer: